অন্যযুগ/


বচা বকুল

 ৰমানন্দন বৰা


পাহিতাৰ লৰা হোৱাৰ বতৰাটো দশৰথৰ টিকাত থকা বছা গাঁৱৰ মানুহখিনিৰ মাজতো এছাটি কোমল বতাহৰ দৰে বিয়পি পৰিল৷ পাহিতাৰ মাকৰ মনটো দুখৰ ডাৱৰে ওন্দোলাই আনিলে৷ আনে নেদেখাকৈ এসোঁতা কান্দিলে৷

বছা গাঁৱত পানী কমিছেযদিও মানুহবোৰ তালৈ যাব পৰা হোৱা নাই৷ যাদৱহঁতৰ ঘৰ চোতালেদিয়েই নৈখনে এটা ডাঙৰ সুঁতি কৰি বাট লৈছে৷ সিহঁতৰ পদূলিটো একঁকাল দকৈ খান্দিলে৷ বছা গাঁৱৰ বাছ চলা ৰাস্তাটোও পানীয়ে ছিঙি টুকুৰা-টুকুৰ কৰিলে৷ এতিয়া নৈখন সিহঁতৰ গাঁৱৰ মাজেৰে বৈ গৈছে৷ বৰষুণ দিলেই নৈৰ পানী বাঢ়ে৷ পানী বাঢ়িলেই আটাইবোৰ মানুহৰ ভেটি বুৰাই পেলায়৷ বাৰিষা ভঙা মাথাউৰি বন্ধাৰ কোনো যুগুতি চৰকাৰৰ নাই৷

বহুতৰে ঘৰবোৰ হাওলি পৰিলে৷ পঁচা বাঁহৰ খুঁটা৷ পানীৰ হেঁচাত কৰ পৰা ৰগোবৰ মাটিৰে মচা বেৰবোৰে পানী শুহি লৈ চমকা-চমকে খহিছে৷ ভেটিটো ওলালেই পানীত মৰা পোক-পৰুৱাকেঁচু-কুমটিৰ গোন্ধে নাকত ধৰেহি৷

বাৰীৰ পাণজালুকঅমিতাজলকীয়া আটাইবোৰ জঁয় পৰি আহিল৷ আমকঁঠাললেতেকুপনিয়লতামোলনাৰিকল আদি ডাঙৰ ডাঙৰ গছবোৰ ৰল৷ সৰু গছৰ ভিতৰত বাচিল কেৱল কাজি নেমুটেঙা৷ গোল নেমুও গল৷ পুখুৰীৰ পোহনীয়া মাছবোৰ নৈৰ বুকুত৷

বানে এনেকৈ গৰকি থৈ যোৱা বাৰী-ঘৰত আকৌ জীৱন-যাপন আৰম্ভ কৰাটো বৰ কষ্টকৰ কাম৷ ডাঙৰ অসুবিধাটো হল— কোনেও কাৰো ঘৰত বন এখনৰ সহায় কৰি দিবলৈ আহৰি নাই৷ নিজৰ কামত সকলো ব্যস্ত৷ এতিয়াহে বুজা গল— বুঢ়া-মেথাই কিয় কয়সাঁতোৰ সাঁতোৰ নিজ বাহুবলেসাঁতুৰিব নোৱাৰিলে যাবি ৰসাতলে৷

পানীৰ ভয়ত বাম ঠাই বিচাৰি আহি দশৰথৰ টিকাত থাকিবলৈ লোৱা মানুহখিনি ৰসাতলতে আছে৷ দুখ-দুৰ্গতিৰ অন্ত নাই৷ কাক ককোনে পতিয়াবসেই কাৰণে নিজৰ ভেটিলৈ ঘূৰি যাবলৈ আটাইবোৰ মানুহৰ প্ৰথম চিন্তা৷

ভেটি ওলালেই ঘৰৰ ভিতৰতে বাঁহৰ চাং পাতি তাতে শোৱাখোৱাৰ ব্যৱস্থা কৰিবলৈ মানুহবোৰে হাতে-কামে লাগিলে৷ পুৱাতে মতা মানুহবোৰে দা-কুঠাৰ লৈ পানী ভগনীয়া নিজৰ গাঁৱলৈ যায়৷ সন্ধিয়া ঘূৰি আহে৷

ভালিৰামেও পুতেকহঁতক লৈ সেইটো কামকে কৰিছে৷ গাঁজ আহিবৰ সময়ত বাঁহকেইজোপা পানীত বুৰিল৷ এতিয়া বাঁহ কাটোঁতে গোটেইজোপা বাঁহৰেই গুৰি লৰিছে৷ এইবাৰ গাজ নোলাব আৰু৷ তথাপি উপায় নাই৷ বাৰীৰ বাঁহকেইজোপালৈ ভালিৰামৰ বৰ হেঁপাহ জীয়াই থাকো মানে কৰোঁ কাঠি-কামি মৰিলে লগতে যায়৷” বাঁহ থাকিলেহে সাহ৷ সঁচা কথা৷ পুঁৱতী সময়ত ভালিৰামে বাঁহকেইজোপাৰ গুৰি গচকিবলৈ নিদিয়াকৈ ৰাখে৷ আন সময়ত কাটিবলৈ হলেও গৰজ চাই কেতিয়াবা আগমৰা আৰু কেতিয়াবা বুঢ়াআঁত মৰাপোৱালি দিব নোৱৰা হোৱা বাঁহকেইডালহে কাটে৷ এতিয়া উপায় নাই৷ সংকটকালত ধৰ্ম নাই৷

বানে ভঙা ঘৰখন থান-থিত লগাই লোৱাৰ চিন্তাত পাকঘূৰণি খাই থকা ভালিৰামৰ আগত ঘৈণীয়েকে পাহিতাৰ লৰা হোৱাৰ কথা আলোচনা কৰিবলৈ সুযোগ পোৱা নাই৷ মনৰ কথা মনতে পাক খাই মানুহজনীক কিবা আওকণীয়া কৰি তুলিছে৷

তই দহোঁকিবাকিবিখন চিন্তা কৰি থকা হৈছ৷ আমাৰেই হৈছে নেৰাইজখনৰ হৈছে৷ ৰাইজ তৰিলে তৰিবিৰাইজ মৰিলে মৰিবি৷ তাৰ চিন্তাতে নেখাই থাকিবিনে?”

খোৱাৰ নামত ৰেচন চাউলৰ ভাত৷ প্ৰথম দুদিনমান অকটা গোন্ধৰ বাবে খাব পৰা নাছিল৷ এতিয়া সহিব পৰা হৈছে৷ মচুৰ দাইলচয়াবিনভাতকেৰেলা আৰু আলুৰ ভাজিৰে এজেবা নিমখ আৰু জলকীয়া এটা লৈ তাকে ভাতসাঁজ এইকেইদিন খাই আছে৷ ভাতকেইটা বাঢ়ি দিবলৈ লওঁতে তাইৰ শোকে খুন্দা মৰি ধৰে৷ মেটমৰা ভঁৰালত বিধে বিধে ধান আছিল৷ বিধে বিধে চাউল৷ এতিয়া সেইজনৰ কাঁহীত ৰেচনৰ থৰহা থৰহ ভাত৷

কি হমোক একো নালাগে৷ নিজেও বাঢ়ি ল

পাহিৰ লৰা এটা হল৷”— বৰ সৰুকৈ তাইৰ মাতটো ওলাল৷

শুনিছোঁ৷ তাতে কি হ?”— খহটা উত্তৰ৷

ভালিৰামে খৰখেদাকৈ আৰু দুমোকোৰামান ভাত মুখলৈ সুমুৱাই বাকীখিনি কাঁহীতে এৰি উঠি গল৷

ঘৈণীয়েকে কি কৰিব কি কৰিব ভাবি গিৰিয়েকে এৰি যোৱা কাঁহীতে দাইল অকণ লৈ বাকী দুগৰাহমান খাবলৈ যত্ন কৰিলে৷ তথাপি কাঁহীখন পৰিষ্কাৰ নহলগৈ৷ খাবলৈ মন নগল৷

খাই উঠি ভালিৰামে পুৰণি অভ্যাস মতেই পোনে পোনে বিছনালৈ গল৷ প্ৰথম দুদিন মাটিত শুকান খেৰ পাৰি শুইছিল৷ এতিয়া তাৰ ওপৰত পাৰিবলৈ কঁথা এখন ঘৰৰ পৰা যেনে তেনে আনিলে৷ দুনল দীঘল আৰু এনল বহল চালিখনৰ মাজতে টিনপাত এখিলা দি ভাগ কৰা হৈছে৷ এফালে লৰাহঁতআনফালে ভালিৰাম আৰু ঘৈণীয়েক৷

চাকিটো নুমুৱাই বিছনাত পৰাৰ পিছত ঘৈণীয়েকৰ ফালে নুঘূৰাকৈয়ে ভালিৰামে কলে, “চিন্তা নকৰিবি৷ চাওঁতা আছেচাব৷ আগৰ গৰুৰ পিছে পিছে আনবোৰ গৈ আছে৷

ভালিৰামৰ ইংগিতটো তাই ভালকৈয়ে বুজিছে৷ তেওঁৰ মতে জেঠায়েক সোণেই হল যত কূটৰ ঘাই৷ তাইৰ হিত-মত নথকা হলে তেওঁৰ ছোৱালীয়ে এনেকুৱা কাম নকৰিলেহেঁতেন৷

ঘৈণীয়েকে ভাবিলে, “দোষটোনো কাৰ?”


*    *    *


ওঠৰ

 

এমাহত নৱজাতকক শুদ্ধি কৰা নিয়ম৷ জাত-ধৰ্ম নকৰালৈকে চণ্ডাল হৈ থাকে৷ গতিকে এমাহৰ ভিতৰত জাতলৈ উঠোৱা নিয়ম৷ কিন্তু আহাৰ-শাওণ খেতিৰ মাহ৷ আহৰি কাৰো নাই৷ নতুন মাটিত খেতি কৰিবলৈ লোৱা বেণুৰ বাবে ভাত খাবলৈও আহৰি নোহোৱা দৰে৷ গৰু ৰাখিবলৈ আহি তাৰ ঘৰতে থকা বিপিন আৰু দীঘলাই তাৰ সকলো কামতে বাৰুকৈয়ে সহায় কৰিছে৷ বকুল চাপৰিত গৰু ৰখাৰ নিয়ম নাই৷ খেৰনি লৈ গৰু খেদি দিয়ে৷ গৰু নিজেই চৰে আৰু পেট ভৰিলে সন্ধ্যা নিজে ওলাই আহে৷ কেতিয়াবা দুই-এটা বনৰজাৰ পেটত সোমালেও কোনেও সেইটো কথা ভয়ংকৰ বুলি নাভাবে৷ বছা গাঁৱৰ গৰুজাক ৰাখিবলৈ পাঁচটা গৰখীয়া নালাগে৷ কাম একো নাই৷ মাথোন গছৰ ওপৰত উঠি মাজে মাজে জাকটোৰ গতিবিধি মন কৰিলেই হয়৷ পাঁচটা গৰখীয়াৰ দুটাই বেণুৰ কামত লাগি থাকিলেও একো দিগদাৰ নাই৷ তাৰ ঘৰতে খাইছোঁশুইছোঁ৷ সিয়েই ইমানবোৰ সুবিধা দিছে৷ তাক সহায় নকৰি কাক কৰিবা৷” আঘোণ-পুহলৈকে চাগে গৰুজাক বকুল চাপৰিতে ৰাখিব লাগিব৷ বছা গাঁৱৰ দলনিত এতিয়া ভোগদৈৰ বালি৷ পানী শুকাই পথাৰত নতুন ঘাঁহ ওলাবলৈ সময় লাগিব৷

ভাদ পৱি‍ত্ৰ মাহ৷ মহাপুৰুষৰ দুয়োজনাৰ তিথি৷ সেই তেতিয়াই নামষাৰ হওক৷”— নাৰায়ণ গোসাঁয়ে মহেনক কৈ পঠালে৷ বকুল চাপৰিত নামঘৰ যেনেকৈ নাইনামতীও নাই৷ ভকত বুলিলেও ডিঙিত গামোচাখন আঁৰি মাহ-প্ৰসাদ খোৱা কেইজনমান আছে৷ কাৰো এইবিলাকলৈ মতি-গতি নাই৷ তাৰ ফলত কাৰোবাৰ কিবা ক্ষতি হৈছে বুলিও নাই৷ নাৰায়ণ গোসাঁয়েই সেইবোৰ কামত বকুল চাপৰিৰ ৰাইজক তাৰি আছে৷ তেৱেঁই তিনি-চাৰিজন ভকত লগত লৈ আনে৷ তেওঁলোকেই আসন পতাশৰাই সজোৱামাহ-প্ৰসাদ ধোৱা আদি কামবোৰ কৰে৷ গোসাঁয়ে নাম গায়৷ নামৰ শেষত ভকতসকলক তেওঁলোকে প্ৰসাদ বিতৰণ কৰাৰ পিছত আন গঞা আৰু লৰা-ছোৱালীতিৰোতাসকলক প্ৰসাদ বিতৰণৰ বাবে বোপাৰাম বিষয়াফটিক দাসৰ নিচিনা দুজনমান বুজন ভকতক দায়িত্ব দিয়ে৷ নিয়াৰিকৈ আটাইবোৰ কাম চলে৷

বেণুৰ ঘৰৰ শুদ্ধি-সকামো তেনেদৰেই চলিল৷ আয়োজনটো বৰ ক্ষুদ্ৰ নাছিল৷ গোসাঁইক চাল-পীৰা পাৰি ভৰি ধুৱাই আদৰি অনাভকত আদৰণি কৰাৰ পৰা গোসাঁইক গুৰু মাননি আৰু ভকতসকলক শকত ভোজনী দি বিদায় দিয়ালৈকে সুকলমে হল৷

নৱ জাতকৰ নামকৰণ পৰ্বত নাৰায়ণ গোসাঁয়ে কলে— “এতিয়া আহিল আমাৰ গৰ্গ ঋষিৰ কাম ভাগি৷ ভগৱন্ত কৃষ্ণৰ জাত-কৰ্ম কৰি গৰ্গ ঋষিয়ে কৃষ্ণ নাম থৈছিল৷ জাত কৰ্ম কৰি গৰ্গ ঋষি থৈলা নাম৷ গোকুলত ক্ৰীড়ান্তে ফুৰন্তে কৃষ্ণ ৰাম৷” আমাৰ কানায়ো এই পৃথিৱীত ক্ৰীড়া কৰিবলোকৰ হিত সাধিবভগৱন্তৰ নাম-গুণ লব৷ পিতৃ-মাতৃজ্ঞাতি-কুটুম্বগুৰুজনৰ নাম উজ্জ্বলাব৷ জাতকৰ কইনা ৰাশি৷ গুপ্ত নাম পৰশুৰাম থোৱা হল৷ ভগৱন্তৰে নাম৷ জাগতিক নাম মাক-বাপেকে চিন্তা কৰিব৷” সকলোৱে হৰি ধ্বনি কৰিলে৷

বেণু-পাহিতাৰ কব লগা আছিল৷ কিন্তু কিনো ককেনেকৈ কদৰ জীয়েক নহল বাৰু! মেঘৰ পুতেকতো হল৷ জাগতিক নাম কি দিবসিহঁতৰ বিদ্যা-বুদ্ধিয়ে ঢুকি নাপায়৷ প্ৰভুক সুধিব লগা আছিল৷ আছুতীয়াকৈ সুধিব পাৰিসমজুৱাকৈ নোৱাৰি৷

নাৰায়ণ গোসাঁয়ে বোপাৰাম বিষয়াক এটা নতুন দায়িত্ব দি গল৷ ঠিক ৰাজহুৱাকৈ কথাষাৰ কলে, “আমাৰ বোপৰাম বিষয়ালৈ এটা অনুৰোধ কৰা হৈছে৷ বকুল চাপৰি এতিয়া পাম হৈ থকা নাইগাঁৱেই হৈছেহি৷ সেই কাৰণে সমাজ এখন লাগেনামঘৰ এটা লাগে৷ দাইচালি কামবোৰ তুমিয়েই কৰিব পাৰা৷ ফটিক ৰামে দেউৰীৰ কাম কৰিব পাৰে আৰু দুই-এজন বাছি‍ লোৱাঁ৷ সকাম-নিকামবোৰ তোমালোকে নিজেই চম্ভালিবলৈ লোৱা৷ বয়সৰ ফালৰ পৰাও  সঠিক সময়৷ নাতিৰ মুখ দেখিলা৷ এতিয়া হৰিৰ মুখ দেখিব লাগে৷ .... শৰণৰ কথা কেইফাঁকি মনত আছেনে নাইপাহৰিছা যদি সোঁৱৰণ কৰোৱা হব৷ ভজনৰ কথাকেইফাঁকিও লৈ লবা৷ এদিন আটাইকেইজন সপৰিবাৰ আমাৰ সত্ৰলৈকে যাবা৷ ময়েই আহিলোঁহেঁতেন; কিন্তু ইয়াত গুৰু আসনভাগ স্থায়ীকৈ কতো নাই৷ ব্যৱস্থা এটা কৰাঁ৷

গোসাঁয়ে সঠিক কথাই কৈছে৷ আনৰ পৰা ভকত বিচাৰি সকাম-নিকাম কৰাটো বৰ সুবিধা নহয়৷ উপস্থিত সকলো ভকতে গোসাঁইৰ কথা হয়ভৰ দিলে৷

শুদ্ধিকৰণ সকাম পাৰ হল৷

বোপাৰাম বিষয়াৰ গাত গোসাঁয়ে এটা ডাঙৰ দায়িত্ব দি গল৷ গুৰুৰ বাক্য অলংঘনীয়৷ এটা ডাঙৰ সমস্যাত পৰিল বিষয়া৷ তেওঁ ধৰ্ম-কৰ্মত বৰ ৰাপ থকা মানুহ নহয়৷ ধৰ্মকো জানহো মই তথাপি প্ৰবৃত্তি নাই৷ অৰ্ধমতো নিবৃত্তি নোহয়৷” জাতীয় মানুহ বোপাৰাম বিষয়া৷ কাম কৰিব লাগেখাব লাগে৷ জীৱনটো তেনেকৈ পাৰ কৰিবলৈ পোৱা হলেই তেওঁ সুখী হলহেঁতেন৷ কিন্তু সময়ে কেতিয়াবা বেলেগ চিন্তা কৰোৱায়৷ বছৰেকত নামষাৰ পাতিলেও নাপাতিলেও তেওঁ বৰ চিন্তা নকৰেকিন্তু বিয়া এখন ওলালে বা কোনোবা এজন ঢুকালে বৰ সমস্যা হয়৷ আনৰ গাঁৱৰ মানুহৰ ওপৰত আটাইবোৰ কথা নিৰ্ভৰ কৰাটো ভাল নহয়৷ পৰত আশ বনত বাস৷ প্ৰমাণ হাতে হাতে পাইছে৷ বহুত বাৰ৷ গোসাঁইৰ পৰা কথা শিকি-বুজি ললে তেওঁ কামবোৰ কৰিব পাৰিব৷ নিজৰ ওপৰত সেই বিশ্বাস আছে৷ তেওঁৰ সমস্যাটো হল— অত নাখাবাত নাখাবা৷ আৰ হাতে নাখাবাতাৰ হাতে নাখাবা— এই ধৰণৰ কথাবোৰ৷

ধৰ্মটোৱে মানুহৰ মাজতে ইমান ভেদাভেদ আনে৷ ঘৰৰ মানুহকে সন্দেহ কৰিবলৈ শিকায়৷ ভকতৰ মাজত থৈয়া-নথৈয়াবোৰ তেওঁ বেয়া পায়৷ তদুপৰি মিচিং গাঁৱৰ উমাৰামডেম্বিহঁত বা উজনি চুকৰ পাৰচ চিংযাদৱ চৌধুৰী তেওঁৰ বুকুৰ আপোন৷ বকুল চাপৰিত প্ৰথম বহোঁতে তেওঁলোকৰ সহায় পাহৰিলে তেওঁক দোষে চুব৷ এতিয়া ভকত’ লে তেওঁৰ প্ৰাণৰ বন্ধুহঁতৰ পৰা আঁতৰি আহিব লাগিব নেকি?

বোপৰাম বিষয়া চিন্তাত পৰিল৷

তথাপিনাৰায়ণ গোসাঁইৰ কথাষাৰ ৰাখিব লাগিব৷ বিষয়টো সমাজৰ ফালৰ পৰাও গুৰুত্ব আছে৷ হেন জানি ভাদৰ পূৰ্ণিমাতে তেওঁলোক নাৰায়ণ গোসাঁইৰ সত্ৰ পালেগৈ৷ সত্ৰ বুলিবলৈ বিশেষ একো নাই৷ পদূলিতে বাটচৰা৷ গোসাঁইঘৰতাতে গুৰু আসন৷ নামঘৰৰ দৰে দুই-আঢ়ৈ কুৰি ভকত একেলগে বহি নাম লব পৰা ঘৰটো৷ বোপাৰাম বিষয়াফটিক চন্দ্ৰ শইকীয়াকমল নেওগমিনেশ্বৰ গগৈ নিজৰ নিজৰ ঘৈণীয়েক আৰু একোটাকৈ সিধা লৈ নাৰায়ণ গোসাঁইৰ সত্ৰ পালেগৈ৷ গোসাঁয়ে আগৰ পৰা ভালেখিনি যা-যোগাৰ কৰি ৰাখিছে৷ পকা মিঠৈৰে সৈতে চাহপানী দিলেদৈ-গুৰেৰে জলপান খুৱালে৷ ৰাইজক সেৱা এটা কৰি অনুমতি লৈ গোসাঁনীয়ে বৰ প্ৰসাদ সিজাবলৈ লাগিল৷ গুৰুৰ ঘৰত শৰণীয়া-ভজনীয়া শিচসকলে গুৰুৰ হাতেৰে এসাঁজ খোৱাটো নিয়ম৷

গুৰু আসনৰ আগত বহুৱাই শিচসকলৰ শৰণৰ বাক্যকেইশাৰী স্মৰণ কৰোৱাই নাৰায়ণ গোসাঁয়ে তেওঁলোকক ভজনৰ কথাবস্তু’ দিলে৷ শিচসকলেও গুৱাপাণখৰচাগামোচাচেলেং আগবঢ়াই সেৱা ললে৷ এক শৰণীয়া হৰি ভক্তিৰ ভজনীয়া বস্তু পাই আটাইকেইজনৰ মনটো প্ৰফুল্লিত হল৷

তোম্ৰাসকলে হৰিত শৰণ লৈছা৷ হৰিক ভজিবা৷ মই মাত্ৰ পথটোহে দেখুৱাই দিছোঁ৷ শৰণ মই দিব পৰা বস্তু নহয়৷ প্ৰভুৰ চৰণতহে শৰণতেওঁৰ চৰণৰহে ভজনা৷

অন্ন যোনি বিচাৰ কৰি চলিবা৷”— এইষাৰ কথাত বোপাৰাম বিষয়াই বিশেষভাৱে কাণ উলাই থাকিল৷

সাত্ত্বিকৰাজসিকতামসিক”— এই তিনিবিধ অন্ন৷ সাত্ত্বিক অন্ন গ্ৰহণ কৰিবা৷ মাছ-মাংস ৰাজসিকমদ-ভাং ৰাগিয়াল বস্তু তামসিক৷ সেইবোৰৰ পৰা আঁতৰত থাকিবা৷ যোনি বিচাৰ জানিছাই৷ একক বিবাহ মানি চলিবা৷ পৰ নাৰীপৰ পুৰুষক¸ কাম ভাবেৰে নাচাবা৷

আৰু কিবা কব নেকি গোসাঁয়েআৰু কিবাকাৰ হাতেৰে খাবা৷ কাৰ হাতেৰে নেখাবা৷

নাই নকয়গোসাঁয়ে চমুৱাই আনিলে৷

প্ৰভুকিবা পোৱা নোপোৱা৷ লোৱা নোলোৱা৷

নাৰায়ণ গোসাঁয়ে মিচিকিয়াই হাঁহিলে৷

সকলোকে ভগৱানে সৃষ্টি কৰিছে৷ সকলো সমান৷ পৰিষ্কাৰ-পৰিচ্ছন্নতা আৰু সাত্ত্বিকতা থাকিলেই হল৷ প্ৰভুৰ চৰণত অৰ্পণ কৰা সকলো অন্ন পৱিত্ৰ৷ অন্নক নিন্দা কৰিব নাপায়৷

বোপাৰাম বিষয়াৰ মনটো এইবাৰ মুকলি হল৷

প্ৰভুকোনোবাই যে কাৰবাৰ হাতেৰে নেখায়কথাটো কি?”

সেয়া অজ্ঞতা৷ অন্নক নিন্দা নকৰিবা৷ অন্ন ভগৱান৷ কোনোবাই নাজানিলে তেওঁক তোমাৰ ধৰণে শিকাই লবা৷ এতিয়া আমাৰ অন্ন গ্ৰহণৰ সময় হল৷

এইবুলি গোসাঁয়ে গুৰু আসনলৈ চাই কাকূতি ঘোষা আৰু অপৰাধ মাৰ্জনা ঘোষা গাই সেৱা কৰিলে৷ শিচসকলেও তাকেই কৰিলে৷

ভজনীয়া হৈ ঘূৰি আহোঁতে বোপাৰাম বিষয়াৰ মনটো ফৰকাল৷ মনৰ আকাশৰ ডাৱৰ নাৰায়ণ গোসাঁইৰ কথাৰ বতাহে কৰবালে উৰুৱাই নিলে৷ ধৰ্মৰ নামত বন্ধু হেৰুৱাবলগীয়া নহব৷ পুৱা-গধূলি গোসাঁইঘৰত বন্তি প্ৰজ্জ্বলনপ্ৰাৰ্থনাঘোষা এইবোৰ তেওঁৰ দৈনন্দিন কামৰ সূচীত ভৰাই লবলৈ কথাবোৰ যুকিয়াই আহিল৷ 

*   *   *

অন্যযুগৰ প্ৰকাশিত সংখ্যাসমূহ