অন্যযুগ/


বচা বকুল

 ৰমানন্দন বৰা


(যোৱা সংখ্যাৰ পাছৰ পৰা)

চাৰি

 

উৰুকা মানেই আনন্দ ভৰা ব্যস্ততাৰ দিন৷ আগন্তুক বিহুটো পিঠা-পনা, গা-গামোচা, পা-পৰিষ্কাৰ, সেৱা-সৎকাৰেৰে সজাই পৰাই তোলাৰ প্ৰস্তুতি সম্পূৰ্ণ কৰাৰ সময় উৰুকা৷ তাতে যদি বহাগৰ বিহু হয়, তেতিয়া কথাই নাথাকে৷ তিৰোতাৰ কামেই বেছি হয, যদিও মুনিহৰো তৰণি নাথাকে৷ চিৰা-পিঠা খুন্দাৰ কামটো সপ্তাহ চেৰেক আগৰ পৰাই আৰম্ভ হয়৷ ঢেঁকীশালত বেণুৱেও নবৌয়েকহঁতক পালচ মান ঢেঁকী দি সহায় নকৰিলে নহয়৷ শুকান খৰি গোটাই দিয়া, ধান ভাপত দিয়া আদিবোৰ এই কেইদিন বেছি জোৰদাৰ হয়৷

উৰুকাৰ দিনা পুৱাতে সি গাই খীৰাই গৰুকেইটা গোহালিৰ পৰা উলিয়াই পথাৰৰ ফালে খেদি পঠালে৷ এইটোৱেই নিয়ম৷ বলধ দুহালৰ ঘাঁহ লগাই এৰাল দিয়া হয়৷ পলসুৱা দলনি পথাৰত গৰুৰে হাল বাব নোৱাৰি৷ কলাফুলীয়া বোকা৷ সেই কাৰণে মহাজনে এহাল মহ ৰাখিছে৷ সেইহালৰ যতনৰ ভাৰো বেণুৰ ওপৰতে৷ এইখিনি তাৰ নৈমিত্তিক কাম৷ হাললৈ যাবলৈ হলে ইয়াৰ এফাল কাম ৰজিতে কৰে৷ সি মহাজনৰ ঘৰত হাজিৰা কৰা মানুহ৷ হালৰ দিনত কাহিলিপুৱাতে মহাজনৰ ঘৰত উপস্থিত হোৱা তাৰ বহুদিনীয়া নিয়ম৷ আনটো হালোৱা সৰুপাই, অলপ সোৰোপা৷ তাৰ পলম হয়৷ উৰুকাৰ দিনা এইবোৰ নৈমিত্তিক কাম কৰি অঁটাই নবৌয়েকে দিয়া গাখীৰ চাহটোপা খাই থাকোঁতেই সেইফালৰ পৰা মাত আহিলেই, “বেণু, ৰঙা মাটিখিনি সোনকালে আনি দিবিচোন৷ বগী অহাৰ কথা৷বগীয়ে মহাজনৰ ঘৰৰ মজিয়া ৰঙাকৈ মচিব৷

বেণুৱে ভোগদৈৰ পাৰৰ পৰা বাছি বাছি ৰঙা মাটি এভাৰ আনি পিৰালিত থলেহি৷ কাঠনিত পৰি থকা বগীতৰা এজোপাৰ দুটা প্ৰকাণ্ড ডাল কাটি আনি ফালিলেহি৷ বিহুৰ দিনকেইটা সি এইবোৰ কামত হাত নিদিয়ে৷ খৰি চাঙত শুকান বাঁহ ফালি দমাই থোৱা আছে৷ কাঠ খৰিও আছে৷ বগীতৰাখিনি অতিৰিক্ত জমা৷ কবতো নোৱাৰি৷ মহাজনৰ ঘৰত এইবাৰ ট্ৰেক্টাৰৰ ভোজ চলিয়েই আছে৷ চত ফুলা তামোল কেইথোকামান সি হাঁকুটিয়াই পাৰিলে৷ তামোল কেইজোপা কাকিনী হৈছে৷ জাত এৰিবলৈ ধৰিছে৷ হলেও বুঢ়া তামোলৰ মাজে মাজে এইখিনিৰেও কাম চলিব৷ গাঁৱৰ হুঁচৰিযোৰা আহিলে এপোন মান তামোলৰ শৰাধ ততালিকে হয়৷ আটাইকে কিমান আটকীয়া বুঢ়া তামোল খুৱাবা৷ কলাই মহাজনৰ পাণ-তামোলৰ বাৰীখন আচুতীয়া, মূল বাৰীৰ দক্ষিণফালে৷ অশুচি গাৰে যাতে কোনো বাৰীখনলৈ যাব নোৱাৰে তাৰ বাবেই এই ব্যৱস্থা৷ ৰদঘাই পাণ মচমচীয়া হয়৷ বেণুৱে মৈটাৰে উঠি পাণ এখাং পাৰিলে৷ আগবেলাতে এইখিনি কৰি সি দুপৰীয়া ভাত খোৱালৈ আজৰি হল৷ এৰালত দিয়া বলধহালক হোলাটোত পানী খুৱাই খুঁটি লৰাই বন্ধাৰ পাছত সি আজৰি৷ কাইলৈ গৰু বিহুৰ বাবে নতুন পঘা, তৰা পঘা মহাজনে নিজে গুণিয়াই থৈছে৷ জাগত দিবলৈ ভাং কেইজোপামান সি কুবিয়াই থৈছে৷ গতিকে তাৰ পাছবেলাটোত আন কাম নাই৷ সি নিজৰ কাম কৰিব৷

বেণুৰ নিজৰ বুলি কেইটামান কাম অৱশ্যে আছে৷ মহৰ শিঙৰ পেঁপাটো মিঠাতেল ঘঁহি চিকুণাই থৈছে৷ জাৰণিৰ পৰা আনি নল এডালো কাটি থৈছে৷ চুপহিটো চাঁচিবলৈ বাকী আছে৷ সেইটোতকৈ ডাঙৰ কথা কাপ্‌টন বুঢ়াৰ ওচৰত টনাবলৈ দিয়া ঢোলটো আনিবগৈ লাগে৷ প্ৰায় তিনি মাইল বাট৷ মহাজনৰ চাইকেলখন নহলে অহা-যোৱা কৰোঁতেই বেলাটো যাবগৈ৷ ঢোলটো মহাজনৰে৷ তেওঁৰ ডেকা কালতে পূৰঠ কঁঠালৰ মজ্জা খুলি কৰা খোলা৷ তেওঁ ডেকা বয়সত বিহুটো বুলি ঢোল একোচাপৰ বাইছিল৷ আজিকালি সেইবোৰলৈ মন নকৰা হল৷ খোলাটোৱে ধোঁৱা চাঙত ঠাই লৈ আছিল৷ বেণু অহাৰ পাছত ঢোলটোৰ কদৰ বাঢ়িল৷ সোমাল চততে সি মহাজনক কয়- ঢোলটো চোৱাব লাগে৷ মহাজনেও তাৰ হাততে ৰূপ দহ টকাৰে সৈতে কাপ্‌টন বুঢ়াৰ তালৈ দি পঠিয়ায়৷ তাৰ পাছৰ পৰা ঢোলটোৱে প্ৰত্যেক বিহুতে প্ৰাণ পাইছে৷ ঢোলটোৰ প্ৰতি যিহেতু মহাজনৰ টান এটা আছে, গতিকে কাপ্‌টন বুঢ়াৰ ঘৰলৈ যাবলৈ তেওঁৰ চাইকেলখন পাব বুলি বেণুৱে ভাবিলে৷ নহলে মহাজনে চাইকেলখন হাতছাড়া নকৰে৷

বেণুৱে মহাজনক বাৰীত নেদেখি, নিজৰ কোঠাত বিচাৰিলে৷ তাতো নাই, চাইকেলখনো নাই৷ উৰুকাৰ হাটৰ পৰা অহাই নাই নেকি? কিন্তু ইমান বেলি হবতো নালাগে৷ পুৱাতে উৰুকাৰ হাট বহে৷ দুপৰীয়ালৈ হাট ভাগে৷ মহাজনে পৰিয়ালৰ আটাইলৈকে চোলা-কাপোৰ উৰুকাৰ হাটৰ পৰাই কিনে৷ হালোৱা-হজুৱা আটাইলৈকে বনিয়ন চোলা এটা হলেও আহে৷ মহাজন ককাইদেউ অহা নাই যেতিয়া কাপ্‌টন বুঢ়াৰ তালৈ যোৱাটো দেৰি হব৷’ - বেণুৱে ভাৱিলে৷ এই সময়কণ কি কৰা যায়? দীঘলতি মাখিয়তী কাইলৈ বাৰীৰ ঢাপৰ পৰা কোব মাৰি কাটি আনিলেই হব৷ পেঁপাটোকে ঠিক কৰা হওক৷ মনটো কিবা উৰুঙা উৰুঙা লাগিছে৷ কুলিৰ মাতটো তাৰ বুকুৰ মাজত বাজিবলৈ ধৰিছে৷ হেঁটুলুকা চৰাইটোৱে দুপৰীয়াটো মায়াময় কৰি তুলিছে৷ একোতে মনটো বহুৱাব পৰা নাই সি৷ শেষত সি দাখন লৈ বাঁহৰ কামি এডালকে অজানিতে চাঁচিবলৈ ধৰিলে৷ ঘপহকৈ তাৰ মনলৈ ভাব আহিল গাঁৱৰ বিহুৱতী কেইজনীমানলৈ গগণা কেইপাতমানকে সজা হওক৷ পুখুৰী পাৰতে বহি সি এপাত এপাতকৈ চাৰিপাত গগণা সাজি উলিয়ালে৷ তাৰ পাছত পুখুৰীৰ পৰা মাটি তুলি সুতুলী চাৰিটা সাজি ৰদত শুকাবলৈ দিলে৷ কিবা কাৰণত পেঁপাৰ কামটো কৰা নহল৷

ইতিমধ্যে কলাই মহাজনে বিহুৰ বজাৰ লৈ ঘৰ পালেহি৷ বাৰান্দাৰ আৰামী চকীখনত জিৰণি লওঁতেই বেণুৱে ঢোলটোৰ কথা উলিয়ালে৷ মহাজনে জেপৰ পৰা ৰূপ দহ টকা উলিয়াই তাক দিলে৷ চাইকেলখনৰ কথা সুকীয়াকৈ সুধিব লগীয়া নহল৷ কাপোৰ সলাই বেণুৱে চাইকেলেৰে কাপ্‌টন বুঢ়াৰ ঘৰলৈ পেদেল ঘূৰালে৷

গধূলি হোৱাৰ আগে আগে ঢোল লৈ বেণু ঘৰ পালেহি৷ গৰু-গাইৰ লেথা সামৰি সি বাৰান্দাৰ চুকত বহি পেঁপাটোৰ যুৰীয়াটো ঠিক কৰিবলৈ ধৰিলে৷ তাৰ বৰ মৰমৰ পেঁপা৷ পিতলেৰে বন্ধোৱা৷ এসময়ত সি পেঁপাটোত কলি এটা বজাব পৰা কৰিলে৷ ঘৰৰ ভিতৰত পেঁপা বজালে বাকীসকলে ভাল নাপাব বুলি সি ভঁৰাল ঘৰৰ ফালে গৈ পেঁপাত ফুঁ দি ইটো কলিৰ পিছত সিটো কলি বজাই গল -

পানীতে ঘূৰিলে           পানীৰে পৰুৱা

         আকাশত ঘূৰিলে বগ৷

মনৰে কথাটি            মনতে ঘূৰিলে

        বলৈ পোৱা নাই লগ৷৷

 

মতা মহৰ বেজাৰত      মাইকী মহ বেছিলোঁ

        লাখুটি তুলিলো চালত৷

তোমাৰ বেজাৰত         ঘৰ-বাৰী এৰিলোঁ

        শালমনে চেপিলে গালত৷৷

কিবা এটাই  তাক আচ্ছন্ন কৰি কৰি তুলিছে৷ মনটো উৰুঙা উৰুঙা৷ এটা গোন্ধে তাৰ কলিজাখন যেন একেবাৰে শালি পেলাইছে৷ তগৰ জোপা গধূলি বেছিকৈ আমোলমোল গোন্ধায় নেকি? সি ভাবিলে- হয় তগৰজোপাৰ গোন্ধ বিয়পি পৰিছে৷ 

আপোন মনে পেঁপা বজাই থাকোঁতে সি অনুভৱ কৰিলে তাৰ পিছফালে ক্ষীণ আন্ধাৰত যেন কোনোবা ৰৈ আছে৷ কোন? ঘৰৰ মানুহবোৰ কামে কামে৷ এইখিনি বেণুৰ নিজা সময়৷ কোন আহিব পাৰে? ভালকৈ ঘূৰি চাই দেখিলে পাহিতা৷ সি অলপ আচৰিত হল৷ অলপ শিহৰিত হল৷

পাহি ! তই !’

নতুন ট্ৰেক্টৰ চলোৱা নতুন ড্ৰাইভাৰক নতুন দায়িত্ব এটা দিব খুজিছোঁ৷’ - চতুৰ চাৱনি আৰু কৌতুকময় সুৰত পাহিতাই উত্তৰ দিলে৷

কি?’

চালে বুজিবা৷এইবুলি পাহিতাই লুকুৱাই অনা কাগজেৰে মেৰিওৱা টোপোলা এটা তাৰ হাতত গুজি দি ততাতৈয়াকৈ সেই ঠাইৰ পৰা আঁতৰি গল৷

বেণু ভেবা লাগিল৷ তাৰ বুকুখন ধান বনাদি বানিবলৈ ধৰিলে৷ গাটো কিবা গৰম গৰম লাগিল৷ এসোঁতা গৰম তেজ তাৰ ভৰিৰ পৰা কাণলতিলৈকে বৈ গল৷ তগৰৰ গোন্ধে তাক বেঢি ধৰিলে৷ পাহিতাই কি কলে? কি দিলে? কিয় তেনেকৈ দিলে?

সি লৰালৰিকৈ নিজৰ কোঠালৈ আহিল৷ ফিটাডাল পকাই লেম্পটোৰ পোহৰ বঢ়াই লৈ সি কাগজৰ টোপোলাটো খুলিলে৷ উত্তেজনাত তাৰ হাতখন কঁপিছিল, বুকুখনো৷ কোনো গাভৰুৰ কোনো উপহাৰ পোৱা নাই৷ আজি পাহিতাই তাক এটা উপহাৰ দিছে৷ গোপনে, তাৰ মানে? ৰবাত কোনোবাই ঢোল এটা কোবাইছে৷ খৰ চাপৰ৷

ঘেনিদিঘেন দাখি দাখি

ঘেন ঘেনা খিতি ঘেন

দাখি দিঘেন দাখি দাখি.....

তগৰ ফুল বচা এখন গামোচা, ৰঙা এখন ৰুমাল আৰু পদুম ফুল বচা এটা গাৰু গিলিপ৷ সুগন্ধি আতৰ ছটিয়াই থোৱা আছে৷ এটা অচিনাকী অথচ টানি ধৰা গোন্ধে তাৰ চিন্তাক যেন বিকল কৰি তুলিব৷

দিধেনিতি গিঘেন দাখি দাও

ঘেনখিতি ঘেনদাও দিঘেনিতি ঘেন দাও

তাখি দিঘেনিতি ঘেন দাও....

আস! তাৰ মানে, তাৰ মানে !! পাহিতাই তাক ভালপোৱা জনাইছে৷

উপহাৰ কেইপদ বুকুত সাবটি সি বিছনাত বাগৰ দিলে৷ লেম্পৰ পোহৰটো কমাই ললে৷ এটা অনাবিল আনন্দই তাক আচ্ছন্ন কৰি তুলিলে৷ একো নকৰি বিছনাতে পৰি থাকিবলৈ তাৰ মন গল৷ অযুত ভাবনাই তাক জুমুৰি দি ধৰিলে৷

পাহিতাই কি ভাবি তাক এই কেইপদ উপহাৰ দিলে৷ ভালপোৱাৰ বাদে আন ভাব হবওতো পাৰে৷ নাই নাই৷ ইয়াৰ আন অৰ্থ থাকিবই নোৱাৰে৷

নিজকে বৰ ভাগ্যৱান যেন লাগিল বেণুৰ৷ পুৰুষ পুৰুষ লাগিল৷ নাৰীক আকৰ্ষণ কৰিব পৰা পুৰুষ৷

কিন্তু ... উচিতনে? তাৰ কি আছে? আনৰ ঘৰৰ লগুৱা৷ তাইক লৈ কেনেকৈ সংসাৰ তৰিব?

তাইৰ ভুল হৈছে৷ তাইক শুধৰাই নতুন পথ দেখুৱাব লাগিব৷

নাই নহয়, তাইৰ প্ৰেমক প্ৰত্যাখান কৰিব নোৱাৰে সি৷ কত ভাবনাৰ চাকনৈয়াত সি কতবাৰ উপঙিলে কতবাৰ তল গল৷

বছা গাঁৱৰ ডেকাহঁতে নতুনকৈ ছোৱাই লোৱা ঢোলবোৰ কাইলৈৰ বাবে বজাই চাইছে৷ কিন্তু মাথোন এজাক ধুমুহাই বিধ্বস্ত কৰি গৈছে বেণুক৷ ভাল লগা, ভয় লগা৷

বেণু ... বেণু ...’ - মহাজনৰ পৰিবাৰৰ মাতত সি চেতন হল৷

কি হ? গা-মূৰ বেয়া নেকি?’

নাই এনেয়ে৷

ভাত বাঢ়ি মাতি আছোঁ, আহাঁ খোৱাঁহি৷

বেণু ভাতৰ পাতত পহিলগৈ৷ কি আঞ্জাৰে ভাত খালে সেইটোও তাৰ হিচাপলৈ নাহিল৷ এটা চিন্তাতে সি বিভোৰ - সি কোন? এইখন ঘৰৰ সৈতে তাৰ সম্পৰ্ক কি? তাক কিয় কলাই মহাজনে আনিছিল? নিজৰ ভাই বুলি চিনাকি দিছিল৷ এতিয়া পাহিতাক যদি সি বিয়া কৰাবলৈ বিচাৰে এই ঘৰখনক অন্যায় কৰা নহবনে? পাহিতা? তাই কি দেখিলে তাৰ মাজত? তাই ইমান সাহসী?

সি উত্তৰ উলিয়াব নোৱাৰে৷ সি কলাই মহাজনৰ ঘৰৰ কাম কৰা মানুহ নে পৰিয়ালৰ সদস্য?

আন কথা বাদ, পাহিতাক কাইলৈ সি কি বুলি ক? উপহাৰৰ বিনিময়ত উপহাৰ দিব লাগে৷ কিন্তু কি দিব সি? ব্লাউজ এটা? নাই তাৰ লাজ লাগিব৷ গোন্ধ তেল এটা ..., কিন্তু তাৰ হাতত দেখোন টকা-পইচা নাই৷ টকা নিজৰ লগত ৰাখিবলৈ তাৰ কোনো গৰজ নুঠে৷ কিবা দৰকাৰ হলে মহাজনৰ পৰা খুজি দুই-চাৰি টকা নিয়ে৷ আচলতে সি কোনো দিন টকাৰ কথা পতা নাই৷ টকাৰ কাৰণে সি মহাজনৰ ঘৰত থকা নাই৷ টকাৰ কাৰণে সি কাম কৰা নাই৷ সি আদৰৰ, মৰমৰ প্ৰতিদান হিচাপে কাম কৰিছে, আছে৷ কিন্তু পাহিতাক নিজৰ নাক ৰাখি কিবা এটা দিব লাগিব৷ মহাজনক খুজিব নোৱাৰি৷ দেৱেনৰ দোকানৰ কিবা কিনিবও নোৱাৰি৷ পদূলি শুঙাজাকে কিবা প্ৰকাৰে উপহাৰৰ ওৰ উলিয়াই ঢৌটোকে ৰৌটো কৰিব৷

সি নিজে সজা গগণা আৰু সুতুলী পাহিতাক দিব৷ চাৰিওটা দিব৷ আন কাকো নিদিয়ে৷ আটাইবোৰ দিব৷ তাৰ যি আছে আটাইবোৰ...৷

(আগলৈ)

 

 

অন্যযুগৰ প্ৰকাশিত সংখ্যাসমূহ