অন্যযুগ/


প্ৰীতিৰ সুৱাস

 পদ্মজা বৰুৱা মহন

 

উমি উমি জ্বলি থকা জুইকুৰাৰ কাষতে ছমহীয়া কণমানি ছোৱালীজনী বুকুত সাবটি বহি থাকিল যমুনা৷  পুৱাৰ পৰা ছোৱালীজনীৰ গাটো ভাল নাই৷  জ্বৰেই উঠিছে নে পেটেই কামুৰিছে বাৰে  বাৰে কান্দি আমনি কৰি আছে৷  ডাঙৰ ছোৱালী দুজনী শুলে কেতিয়াবাই৷

বহু ৰাতি হল৷ গিৰিয়েক আহি পোৱাই নাই৷ কত বা সোমাইছে কি বা কৰিছে একো নেজানে তাই৷ পুৱাই মাথোঁ কামলৈ ওলাই যায় কেতিয়াবা সন্ধিয়া ঘূৰি আহে কেতিয়াবা ৰাতি এপৰত৷

খেটলেং ...

চাইকলৰ শব্দত উচপ খাই উঠিল যমুনা৷ আহিছে হব পায়৷

খাক থু ...

থুই পেলোৱাৰ শব্দ৷

হয় আহিছে৷

লৰালৰিকৈ উমি উমি জ্বলি থকা জুইকুৰাত বাঁহ খৰি এডাল ভৰাই জুহালৰ কাষত বেৰতে আঁওজাই থোৱা ফু-চুঙাটো লৈ তেওঁ জুইকুৰা ফুৱাই দিলে৷ দুবাৰ মান ফুওৱাৰ পাছত খৰিডাল জ্বলি উঠিল৷ গছাটোত বহুৱাই থোৱা টিপচাকিটোৰ মূৰত জ্বলা খৰিডালেৰে জ্বলাই তেওঁ পিছদুৱাৰৰ শলখাডাল এৰুৱাই দুৱাৰখন কাণি দুৱৰীকৈ খুলিলে আৰু বিছনাত হাউলি লাহেকৈ কেঁচুৱাজনী শুৱাই দিলে ৷

কিন্তু ই কি! বিছনাত পেলাইছিলহে চেৰেউ ফেৰেউকৈ কান্দি উঠিল কেঁচুৱাকণে৷ ইচ্ যতে বাঘৰ ভয় ততে ৰাতি হয়৷ এনেয়েও গিৰীয়েক মদ খাই মাতাল হৈ আহিছে আৰু আকৌ এইজনীয়ে চেৰেউ ফেৰেউকৈ কান্দিব ধৰিছে৷ ভয়ে শংকাই যমুনা উচ উচ শব্দ কৰি কেঁচুৱাজনী পিঠিত থপৰিয়াই শুৱাবলৈ যত্ন কৰিলে৷

ঘেটেং....

বাহিৰৰ বেৰত চাইকেল আঁউজাই থোৱাৰ শব্দ৷

কেঁচুৱাজনী অলপ শুবলৈ ধৰিছিল৷ যমুনা লৰালৰিকৈ ওলাই গল৷ জ্বলি থকা চাকিটোৰ ফিটাডালতে অইন এটা চাকিৰ মূৰটো লগাই জ্বলাই ওলাই পোহৰ দেখুৱাই দি তাই দুৱাৰখন বহলাই খুলি দিলে৷

কোন কোন ওলাই গল সেইটো...

খোলা দুৱাৰখনেৰে যমুনাক দেখিয়েই গৰজি উঠিল গিৰিয়েক৷

কোননো... কত কাক দেখিলে আপুনি! কি আজেবাজে কথাবোৰ কৈছে ৰাতিখন৷

দিন ৰাতি কি আছে৷’-হাথিয়াৰ ভৰ্তি হাতৰ মোনাটো দলিয়াই দিলে বেৰৰ কাষলৈ গিৰিয়েকে৷

মই নথকা অৱস্থাত ঘৰলৈ কোন কোন আহে কাক কাক মাত মই নেজানো বুলি ভাবিছ চাল্লা... মোৰ আগত বেছি সতী-সাধ্বী হৈ নেদেখুৱাবি৷

দোৰোল খোৱা জিভা গিৰীয়েকৰ৷

এই ৰাতিখন কি প্ৰলাপ বকিছে?  আহক ভিতৰলৈ আহক৷

নেযাং মই ভিতৰলৈ৷ কোন ওলাই গল সেইটো ক...

কোনো নাই৷ মিছামিছি ৰাতিখন কিয় চিঞৰ বাখৰ কৰিছে৷ চুবুৰীয়াই শুনিলে কি কব? আহক ভিতৰলৈ৷ ভাত পানী খাই শোৱকহি৷

পৰম ধৈৰ্যৰে মদৰ নিচাত থথল বথল হৈ থকা গিৰীয়েকৰ গাত ধৰি ভিতৰলৈ টানিলে যমুনাই৷

ঠাঁচ...

ওলোটাই এটা প্ৰচণ্ড চৰ বহিল যমুনাৰ গালত৷

অত বছৰে লৰা এটা জন্ম দিব নোৱাৰিলি, এতিয়া তই মোক শুবলৈ মাতিছ৷ হেঁ... চাল্লা অকল ছোৱালী ছোৱালী... কি কৰিবলৈ লাগিছে এই মাইকী ছোৱালীখন৷ ওলা, এতিয়াই ওলা মাক জীয়েক চ ওলা...।

চৰৰ কোবত টাং বাং খাই দুৱাৰখনত ধৰি কোনোমতে ৰল যমুনা৷ প্ৰচণ্ড খং আৰু দুখত তাই কিবা কব খুজিছিল হঠাতে ভিতৰৰ বিছনাত কেঁচুৱাজনী আকৌ চেৰেউ ফেৰেউকৈ কান্দি উঠিল৷ বাপেকৰ দোৰোল খোৱা জিভাৰ ডাঙৰ ডাঙৰ মাত শুনি সাৰ পাই গল তাই৷ গিৰিয়েকক বাহিৰতে এৰি ভিতৰলৈ গৈ লৰালৰিকৈ ছোৱালী কণক বুকুত সাবটি ললে৷

ভাত দে৷ ভাত দে এতিয়াই৷

গিৰীয়েক সোমাই আহিল পিছ পাকতে৷

ভাত বাঢ়ি থোৱাই আছে৷ আপুনি উলিয়াই লওকচোন৷ কেঁচুৱাজনী আমনি কৰিছে৷ শুৱাই লওঁ৷

তোৰ অকল কেঁচুৱা কেঁচুৱা৷’ -যমুনাৰ কথাত খেদা মাৰি আহিল মানুহটো৷

মতা লৰা হোৱা হলেও বেলেগ কথা আছিল৷ এই মাইকী লৰা হৈ কিহৰ ইমান আমনি৷ দিন-ৰাত চিন নাই চেৰেউ ফেৰেউকৈ কান্দি থাকিব৷ দে মোক দে...।

অকস্মাত গিৰীয়েক আহি যমুনাৰ হাতৰ পৰা কেঁচুৱাজনী কাঢ়ি ললে ৷ যমুনাই ততকে ধৰিব নোৱাৰিলে৷

হুঁ... নেলাগে মাইকী ছোৱালী...। যাঃ কত মৰ মৰগৈ.... দলিয়াই দিলে কেঁচুৱাজনী ঘৰৰ কাষৰ পিতনিখনৰ ফালে৷

জপং...

ভয়ানকভাৱে উচপ খাই জিকাৰ মাৰি উঠি চকীখনৰ হাতল ডালকে খামুচি ধৰিলে যমুনাই৷

আস্....

যেন ওখ গছজোপাৰ পৰা বেগেৰে নাৰিকল এটা সৰি মাটিত পৰাদি কৰবাৰ বহুত ওপৰৰ পৰা তলত ধপংকৈ পৰিলহি তাই৷ জোৰকৈ চকু দুটা জপাই কিছু পৰৰ পাছত ভয়ে ভয়ে আকৌ চকু মেলিলে৷


পানীৰ শব্দ নহয়৷ সমুখৰ মঞ্চত মাইক্ৰফোনটোহে ফুৱাই টেষ্ট কৰিছে লৰা এজনে৷

আপোন ভাবত বেছ কিছুসময় তন্ময় হৈ থকা যমুনাই আকস্মিক শব্দটোত সম্বিৎ ঘূৰাই পাই ইফালে সিফালে চালে৷

দুই-এজন মানুহ মঞ্চৰ সমুখৰ চকীবিলাকত বহিছে৷ মঞ্চৰ ওপৰত চকী-টেবুল সাজু কৰি তোলা হৈছে৷ বোধহয় অলপ পাছতে সভা আৰম্ভ হব৷ বহু মানুহ বিপণীবোৰত পংপঙাই ফুৰিছে৷ কোনোবাই কিনিছে, কোনোবাই ফটো তুলিছে৷ সাজি-কাচি পৰী যেন হৈ থকা চঞ্চল কিশোৰী কেইজনীমান আহি যমুনাৰ কাষতে গোট খাই কোৰ্হাল লগাই আছে৷ ৰাতিৰ সাংস্কৃতিক সন্ধিয়াত নৃত্য পৰিৱেশন কৰিব চাগৈ তাহাঁতে ৷ প্ৰীতিকো মাজে মাজে দেখি আছে তেওঁ৷ গহীন খোজেৰে অথচ ব্যস্তভাৱে ইফালে সিফালে ঢপলিয়াই ফুৰা ছোৱালীজনীক মাজতে কোনোবাই মাতি ফটো তুলিছে, কোনোবাই অটগ্ৰাফ লৈছে৷

প্ৰীতি... অকণমানি ছোৱালীজনী৷ কেই বছৰনো আগৰ কথা? পঁচিছ বছৰ মাত্ৰ৷ যেন পঁচিছ দিনহে হৈছে৷

 ছোৱালী হৈ জন্ম লোৱাৰ অপৰাধত গিৰীয়েকে চকু তুলিও চোৱা নাছিল নিষ্পাপ দেৱশিশুটিৰ ফালে৷ লৰা সন্তান হব বুলি প্ৰচুৰ আশা বুকুত বান্ধি থকা গিৰীয়েকে সন্তানটি ছোৱালী বুলি জনাৰ পাছতে খঙত একো নাই হৈ পৰিছিল৷ মদ খোৱাৰ মাত্ৰা বাঢ়ি গৈছিল৷ প্ৰতিদিনে কাজিয়া কৰিছিল যমুনাৰ সতে৷ আৰু সিদিনা ...

সিদিনা মদৰ জালতে নে জানি-বুজিয়েই তেওঁৰ কোলাত পৰা কাঢ়ি দলিয়াই দিছিল একাঁঠু পানীলৈ...

এপলকৰ বাবে যমুনাই একো গম পোৱা নাছিল৷ তাই সপোনতো ভবা নাছিল গিৰীয়েকে তেনেকুৱা কিবা এটা কৰিব বুলি৷

এপলক মাত্ৰ৷

পাছ মুহূৰ্ততে তাইৰ সম্বিৎ ঘূৰি আহিছিল৷

আই ঐ মোৰ ছোৱালী এজনী মাৰিলে ঔ।বুলি চিঞৰ এটা মাৰি দুৱাৰখন ফালি মেখেলাখনো আঁঠুৰ ওপৰলৈ দাঙি জেওৰাখন বগাই কেনেকৈনো পাৰ হল, উফাল জুফাল খাই তাই একাঁঠু পানীৰ পৰা কেঁচুৱাজনী তুলি আনিলেগৈ৷ মাতাল পুতেকৰ বৰ বৰ মাত শুনি নাতিদূৰত সৰু পুতেকৰ লগত থকা শাহুৱেকেও বাহিৰলৈ আহি হয়তো উমান লৈছিল৷ পানীত জপং কৰাৰ শব্দ শুনি তেৱোঁ বাৰীৰ মাজৰ বাটটোৰে ঢপলিয়াই আহিল৷ নাকে-মুখে পানী সোমাই একাকাৰ হৈছিল কেঁচুৱাকণৰ৷ শাহু, বোৱাৰী দুইজনী মিলি ছোৱালীজনী জোকাৰি জোকাৰি পেটৰ পানীবোৰ উলিয়ালে৷ কান্দিবলৈও শকতি নোহোৱা হৈছিল যেন বেচেৰীৰ৷ কোনোমতে উশাহটো লৈ থকা সংজ্ঞাহীন হৈ পৰা ছোৱালীজনীক যমুনাই লৰালৰিকৈ জুইৰ কাষলৈ লৈ গ, সেক-পোটক দিলে, মিঠাতেল অকণ গৰম কৰি গোটেই গাতে মালিচ কৰিলে৷ বুকুৰ পিয়াহ গুজি দিলে তাইৰ মুখত৷

শাহুৱেকে পুতেকৰ লগতে বোৱাৰীয়েককো উধাই মুধাই বকি মাতাল পুতেকৰ আগত ভাতৰ কাঁহী সজাই দিলে৷ আৰু ভাত এগৰাহো মুখলৈ নিনিয়াকৈ গোটেই কাঁহীত পানী ঢালি বিছনাত পৰিলগৈ যমুনাৰ গিৰীয়েক৷ খন্তেক পিছতে মানুহটোৰ নাকৰ ঘোৰ্ঘোৰণি শুনা গল৷

গোটেই ৰাতি কেঁচুৱাজনী আপডাল কৰি জুইৰ কাষত বহি থাকিল যমুনা৷

কেৱল সেয়াই নে...

আৰু কত আলৈ-আথানি, অনাদৰ -অৱহেলাৰ মাজেৰে ডাঙৰ হৈ আহিল তিনিওজনী ছোৱালী৷ প্ৰীতি, তাইৰ বায়েক পাহি আৰু পাপৰি৷

 

প্ৰীতিৰ দুবছৰ হবলৈ পালে কি নেপালে যমুনাৰ কোলালৈ আহিল সৰু পুত্ৰ ভাগ্য৷ কপাল ভাল আছিল যমুনাৰ৷ আকৌ ছোৱালী হোৱা হলে হয়তো যমুনাৰ সেইখন ঘৰত ঠাই নহলহেতেন৷ 

ভাগ্য জন্ম হোৱাৰ পাছত গিৰিয়েকৰ সমস্ত চিন্তা-চৰ্চা পুতেকক কেন্দ্ৰ কৰিয়েই ঘূৰিবলৈ ললে৷ সাগৰৰ পাৰত শামুকৰ খোলাৰ দৰে পৰি ৰল ছোৱালী কেইজনী৷

 

আৰু এদিন...

সেইবছৰ প্ৰীতিয়ে মেট্ৰিক দিব৷ পঢ়াত ভাল বুলি ইতিমধ্যে তাই চিনাকি দিব পাৰিছে৷ মেট্ৰিক পৰীক্ষাৰ ফৰ্ম ফিলাপৰ বাবে কিছু টকাৰ দৰকাৰ৷ ইমান দিনে যমুনাই ঘৰৰে হাঁহ-কুকুৰা এটা বেচি, বাৰীৰ পাচলি এটা বেচি ,কেতিয়াবা গিৰীয়েকে ঘৰ চলাবলৈ দিয়া টকাৰে দুই-এটকা সৰকাই বা কাৰোবাৰ কাপোৰ এযুতিকে বৈ দি সিহঁতৰ পঢ়াৰ যোগাৰবোৰ দি আছিল৷ কিন্তু কিবা কথাত সেইবাৰ মেট্ৰিক পৰীক্ষাৰ ফৰ্ম ফিলাপৰ বাবে টকা যোগাৰ নহৈছেহে নহৈছে৷

টকা তিনিশ দিবচোন যেনেতেনে৷ পুৱা ভাতকিটা সমুখত যতনাই দি গিৰীয়েকক লাহেকৈ কলে যমুনাই৷

কেলেই...? কেলেই লাগে তোক টকা..?’ ৰঙা চকুৰে সুধিলে গিৰীয়েকে৷

এই প্ৰীতিৰ ফৰ্ম ফিলাপৰ কাৰণে...।

বাদ দে পৰীক্ষা-চৰীক্ষা দিবলৈ....।’ -যমুনাৰ কথাষাৰ শেষ হবলৈকে নেপালে৷ গৰজি উঠিল গিৰীয়েক৷

‘কি ফালিব পঢ়া-শুনা কৰি? ঘৰতে থাকক৷ কাম-বন দুটামান শিকা৷ ভাল মানুহ এটা পালে বিয়া দি দিব লাগিব৷

কি কথা কয় আপুনি বাপেকীটো হৈ? ছোৱালীজনী পঢ়াতো আগবঢ়া৷ মেট্ৰিকটো দিয়কচোন৷ কিজানি ভালকৈয়ে পাছ কৰে৷

থ থ৷ কি কৰিব জীয়েৰে ভালকৈ পাছ কৰি? ইঞ্জিনীয়াৰ হবনে অভয়ছাৰ হব? তোক খুৱাব নে মোক খুৱাব?

 

দেউতা...৷

হঠাতে সিটো কোঠাৰ পৰা  প্ৰীতিৰ মাত ভাহি আহিল৷ চক খাই উঠিল যমুনা৷

আপুনি টকা দিবলৈ টান পাইছে নেলাগে দিব৷ কিন্তু মোৰ পঢ়াক লৈ এনেদৰে ইতিকিং নকৰিব৷ মই ইঞ্জিনীয়াৰ-অভাৰছিয়াৰ হব পাৰোঁ নে নোৱাৰোঁ সেয়া ভৱিষ্যতে কব৷ বৰ্তমান পৰীক্ষাটোকে দিওঁচোন৷ আশীৰ্বাদ নিদিয়ে যদি নেলাগে, মনটো ভাঙি নিদিব৷

কি কলি, কি কলি তই? মেট্ৰিক দিবলৈ পোৱাই নাই বাপেৰক দম দিব পৰা হলি? মাইকী ছোৱালী হৈ ইমান দেমাকি তোৰ...গৰজি উঠিল যমুনাৰ গিৰীয়েক৷

ম দিয়া নাই দেউতা৷ আজিলৈকে আমাক ছোৱালী বুলি যিমান অনাদৰ-অৱহেলা কৰিছে, এদিনো আমি আপোনাৰ মুখত মাত এষাৰ মতা নাই৷ কিন্তু সদায় সদায় কিমান আৰু সহ্য কৰি থাকিম৷ ছোৱালী বুলিয়েই আমাৰ প্ৰতি আপোনাৰ ইমান আক্ৰোশ কিয়৷ আমি কি মানুহ নহয় নে কি...?

চুউপ..৷

বাঢ়ি গৈছিল বাপেক-জীয়েকৰ তৰ্কাতৰ্কি৷ অতদিনে সুপ্ত আগ্নেয়গিৰিৰ দৰে থকা ছোৱালীজনীয়ে সেইদিনা জ্বালামুখীৰ ৰূপ লৈছিল, দেউতাকৰ চকুত চকু থৈ উত্তৰ দিছিল৷ আৰু যমুনাই বৰ কষ্ট কৰিহে ছোৱালীজনীক বাপেকৰ ওচৰৰ পৰা আঁতৰাই পঠিয়াব পাৰিছিল৷

সেই যে তৰ্কাতৰ্কি লাগিল তাৰ পিছৰে পৰা অস্বাভাৱিকভাৱে মৌন হৈ পৰিল বাপেক-জীয়েক হালেই৷ ইটোৱে -সিটোক একেবাৰে মাত-বোলকে নকৰা হৈ পৰিল৷

তেনেকৈয়ে প্ৰীতি ওৰফে প্ৰতিজ্ঞাই মেট্ৰিক পৰীক্ষা দিলে৷  বহুত ভাল ধৰণে পাছো কৰিলে, তাৰ পাছতে ইটো সিটো সংগঠন, শুভাকাংক্ষীৰ সহযোগত পঢ়ি গৈ থাকিল৷ এম. এ. পঢ়িলে, ইটো সিটো পৰীক্ষা পাছ কৰি কলেজ এখনত চাকৰিও পালে৷ এতিয়া ভায়েক ভাগ্যকো তায়েই পঢ়াইছে৷ ঘৰ চলোৱাতো সহায় কৰিছে৷

আজি সেইজনী ছোৱালীয়ে কিতাপো লিখিব পৰা হ, লিখি প্ৰকাশ কৰি উলিয়াব পৰা হল৷

 

আজি পুৱাই ওলাই আহোঁতে কৈছিল প্ৰীতিয়ে-

মা, মই অলপ সোনকালে যাওঁ ৷ আবেলি অনসূয়া যাব৷ তুমি তাইৰ লগতে যাবা৷

অনসূয়া প্ৰীতিৰ অন্তৰংগ বান্ধৱী৷

ব আই৷ মই যাম৷ তই যা৷

 

দুপৰীয়া ভাত খাবৰ পৰতে সংকোচভাৱেৰে সুধিছিল গিৰীয়েকক যমুনাই,  

প্ৰীতিয়ে লিখা কিতাপ এখন উলিয়াব আজি গ্ৰন্থমেলাত৷ মিটিং আছে৷ আপুনিও যাব নেকি..?’

আজিকালি গিৰীয়েকৰ আগৰ দৰে খং-ৰাগ নাইকিয়া হৈছে৷ বিশেষকৈ বাত বিষটোৰ পৰা কাম-বন কৰিব নোৱাৰা হোৱাৰ পৰা, প্ৰীতিয়ে ঘৰখন চম্ভালি লোৱাৰ পৰা৷ যমুনাই অনুমান কৰে তেওঁ প্ৰীতিক হয়তো মাত-বোল কৰিবলৈ সুবিধা বিচাৰে, চেনেহ আৰু কৃতজ্ঞতা প্ৰকাশ কৰিবলৈ বিচাৰে, প্ৰীতিয়েও দেউতাকক মাত-বোল কৰিবলৈ বিচাৰে কিন্তু কইবা বছৰৰো আগৰ সেই বাপেক-জীয়েকৰ তৰ্কাতৰ্কি আৰু মাত-বোল বন্ধ হোৱা কথাটোৱে দুয়োৰে মাজত ইমান ডাঙৰ দূৰত্ব আৰু অসহজবোধ এটা গঢ়ি পেলালে যে এতিয়া সেই অসহজবোধ ভাঙি ওচৰ চপা, সহজ হোৱাই টান হৈ পৰিছে৷ তথাপি যমুনাই চেষ্টাৰ ত্ৰুটি নকৰে বাপেক-জীয়েকৰ সম্পৰ্ক ভাল কৰি তুলিবলৈ৷

আজিও যমুনাৰ কথাত গিৰীয়েকে মাথোঁ তলমূৰকৈ ভাত খাই থাকিল৷ মাত-চাত নেমাতিলে৷

 

মঞ্চৰ কাষতে কাৰোবাৰ লগত কথা পাতি থকা প্ৰীতিৰ হঠাতে চকু পৰিল মাক যমুনাৰ ওপৰত৷ নিৰ্মল হাঁহি এটা মাৰি আগুৱাই আহিল তাই৷

‘মা পালাহি?

‘পালোহি মা৷ এই অনসূয়াই লৈ আহিলে৷

‘অ’, ভাল হল৷ বহাচোন তুমি৷ স্কাৰ্ফখন লৈ আহিছা নহয়?

‘ওঁ৷ তই মোৰ চিন্তা কৰিব নেলাগে দে৷

‘হব মা৷ তেতিয়া হলে বহা তুমি৷ মিটিং আৰম্ভ হবই এতিয়া৷

তাই গুচি গল আনফালে৷

 

সময়তকৈ কিছু পলমকৈ সভা আৰম্ভ হল৷ গ্ৰন্থ, গ্ৰন্থমেলা আৰু গ্ৰন্থ অধ্যয়নৰ বিষয়ে বহু বিশিষ্ট ব্যক্তিয়ে বক্তব্য আগবঢ়ালে৷ কিছু বুজি পালে যমুনাই, কিছু নেপালে৷

এইবাৰ আহিছোঁ আমি আজিৰ সভাৰ মূল কাৰ্যসূচী গ্ৰন্থ উন্মোচনী অনুষ্ঠানলৈ৷’ -মঞ্চৰ পৰা ঘোষকৰ মাত ভাঁহি আহিল৷

আজি এই গ্ৰন্থ উন্মোচনী অনুষ্ঠানত পোনপ্ৰথমে আমি উন্মোচন কৰিব বিচাৰিছো কমবয়সীয়া প্ৰতিভাৱান লেখিকা, বিভিন্ন কাকত-আলোচনীৰ লগতে ছচিয়েল মেডিয়াত লিখা-মেলা কৰিও পাঠক সমাজত অভূতপূৰ্ব জনপ্ৰিয়তা অৰ্জন কৰিবলৈ সক্ষম হোৱা  প্ৰতিজ্ঞা ওৰফে প্ৰীতি কটকীৰ এখনি মনোৰম উপন্যাস প্ৰীতিৰ সুৱাস৷ মই লেখিকাক মঞ্চৰ সমুখলৈ আগ বাঢ়ি আহিবলৈ অনুৰোধ জনাইছোঁ৷

 মা, আহাঁ মঞ্চৰ ওচৰলৈ৷ কিতাপখন তুমিয়েই উন্মোচন কৰিব লাগিব৷’ -অকস্মাৎ প্ৰীতি ওচৰলৈ আহি কোৱা কথাষাৰত উচপ খাই উঠিল যমুনা৷

মই... মই পাৰিম জানো... ?’ অস্বস্তি আৰু অসহায়তা ফুটি উঠিল যমুনাৰ মুখমণ্ডলত।

একো নহয়,পাৰিবা মা৷ আহাঁ৷’ -প্ৰীতিয়ে তেওঁক ধৰি আগুৱাই লৈ গল মঞ্চৰ ওচৰলৈ৷

তুমি ইয়াতে ৰোৱাঁ৷ মঞ্চলৈ মাতিলেই আগবাঢ়ি যাবা৷ হব৷

মঞ্চলৈ উঠা চিৰিটোৰ কাষতে যমুনাক থিয় কৰাই তাই তেওঁৰ বাউসীৰ পৰা হাত আঁতৰালে৷

ব আই৷ তই যা৷’ -পঠিয়াই দিলে তেওঁ প্ৰীতিক৷

প্ৰীতি আগবাঢ়ি গল৷ মাইক্ৰফোনটো হাতত ললে,

‘...মই মোৰ জীৱনৰ প্ৰথমখন কিতাপ উন্মোচন কৰিব বিচাৰিছোঁ মোৰ অফুৰন্ত প্ৰেৰণাৰ উৎস, সুখ-দুখৰ সমভাগী মোৰ জন্মদাত্ৰী মাতৃৰ হাতেৰে৷ আহাঁ মা...।

মঞ্চৰ পৰা তাই আহ্বান জনালে মাকক৷

কিবা এক অভূতপূৰ্ব আৱেগ আৰু আনন্দত আৰু আগেয়ে কোন কাহানিও কৰি নোপোৱা কাম এটা কৰাৰ শিহৰণত যমুনাৰ বুকুখন ধকধক কৈ কঁপিবলৈ ধৰিলে৷ মঞ্চলৈ উঠা চিৰিখনত উঠিব খুজিও তেওঁ কঁপি উঠিল৷ চকুপানীৰ পৰা চকুকিটা মেলিব পৰা নাই তেওঁ৷ বৰ নিশকতীয়া যেন অনুভৱ হৈছে নিজকে৷ আৰু মঞ্চলৈ উঠা চিৰিখনো ইমান থিয়৷ কেনেকৈ উঠে এনেকুৱা চিৰিয়েদি মানুহবোৰ? তেওঁৰ ভৰিহালত যেন বল-শক্তি একেবাৰে নাইকিয়া হৈ গৈছে৷

আঃ...

কোনোবাই মঞ্চত উঠাত তেওঁক সহায় কৰি দিয়া হলে...।এই ভাগ্যটোও ঘৰলৈ বুলি গৈছিল, অহাই নাই নে ইমানপৰে...! নহলে প্ৰীতিজনী অলপ আগ বাঢ়ি অহা হলে...।

অসহায় ভাবত আকৌ ইফালে-সিফালে চালে তেওঁ৷ নাই, সকলোৰে দৃষ্টি মঞ্চৰ ওপৰত নিৱদ্ধ৷ মঞ্চৰ কাষত থকা মানুহবোৰো আগুৱাই গৈছে সমুখলৈ, উলিয়াই লৈছে তেওঁলোকৰ মবাইল, কেমেৰাবোৰ৷ সাজু হৈছে ফটো তুলিবলৈ৷

‘মা আহাঁ...। মঞ্চৰ পৰা পুনৰ মাতিলে প্ৰতিজ্ঞাই৷

উঃ মাজনী, তই কেনেকৈ জানিবি কি দুখত নে আৱেগত মোৰ বুকুখন ধপধপকৈ মাৰিছে, ভৰিত বল-শক্তি নাইকিয়া হৈ গৈছে ৷ মই দেখোন আগবাঢ়ি যাব পৰা নাই ...

বৰ কষ্টৰে তেওঁ মঞ্চলৈ উঠা চিৰিখনৰ আনটো ঢাপলৈ ভৰি আগ বঢ়ালে৷

হঠাতে যমুনাই অনুভৱ কৰিলে তেওঁৰ বাহু এটাত কোনোবাই খামুচি ধৰি ওপৰলৈ উঠাত সহায় কৰি দিছে৷

কোন..!

কোন আহিছে...!

তেওঁ পিছমুখ দি ঘূৰি চাই অবাক আশ্চৰ্যত বাকৰুদ্ধ হৈ গল৷

এয়াচোন যমুনাৰ গিৰীয়েক৷

প্ৰীতিৰ দেউতাক৷

কি আচৰিত...!

‘আপুনি...!’-মনৰ আশ্চৰ্য যমুনাৰ মুখেৰে অস্ফুট স্বৰেৰে প্ৰতিধ্বনিত হল৷

অঁ মই৷ ছোৱালীজনীয়ে কিতাপ লিখি উলিয়াইছে, মই বাপেকটোনো কেনেকৈ নহাকৈ থাকো৷ ই ভাগ্য গৈছিল ঘৰলৈ কিবা কামত৷ মই বোলোঁ ময়ো যাওঁ ৰহ্৷ গুচি আহিলোঁ তাৰ লগতে৷

হ ভাল হ, বৰ ভাল হল৷

পুনৰ সৰসৰকৈ ওলোৱা চকুপানীয়ে তিয়াই পেলালে যমুনাৰ গাল, বুকু৷

ওঁ৷ বল এতিয়া ৷ মাজনীয়ে মাতি আছে নহয় ওপৰলৈ৷

স্তম্ভিত, নিৰ্বাক যমুনাক হাতত ধৰি মঞ্চৰ ওপৰলৈ লৈ গল গিৰীয়েকে৷ 

দেউতা...

মাকৰ লগতে দেউতাককো দেখি অবাক আশ্চৰ্যত ক্ৰন্দনসিক্ত কণ্ঠৰে চিঞৰি উঠিল প্ৰীতিয়ে৷

 

দেউতা...।’-তাইৰ মাত থোকাথুকি৷ আজি দহবছৰ, সম্পূৰ্ণ দহটা বছৰৰ পাছত তাই দেউতাকক দেউতা বুলি মাতিছে৷  

ময়ো আহিলোঁ আই...

প্ৰীতি আগ বাঢ়ি আহিল৷ পিতৃ-মাতৃ দুয়োৰে চৰণ চুলে৷ তাৰ পাছত মাইক্ৰফোনটো হাতত লৈ শান্ত বিনম্ৰ কণ্ঠৰে ঘোষণা কৰিলে...

এয়া মোৰ প্ৰথমখন কিতাপ উছৰ্গা কৰিছোঁ তেওঁলোকৰ নামত যিয়েই মোক এই পৃথিৱীৰ পোহৰ দেখুৱালে, যিয়েই মোক আদৰ-আপডালেৰে মানুহ কৰি গঢ়ি তুলিলে, যাৰ ঋণ মই কেতিয়াও সুজিব নোৱাৰোঁ সেই পৰম পূজনীয় মোৰ পিতৃ-মাতৃৰ নামত৷ আৰু উন্মোচন কৰিব মোৰ মা আৰু দেউতাই৷

বিপুল হাত চাপৰিৰে সভাথলী ৰজনজনাই গল৷ এহাতে কিতাপখন লৈ এহাতে জীয়াৰীক ওচৰ চপাই আনিলে যমুনাৰ গিৰীয়েকে৷

কিবা এষাৰ কবা নেকি দেউতা...’-প্ৰীতিয়ে লাহেকৈ সুধিলে তেওঁক৷ যদিও জানিছিল তাই দেউতাকে একো নকয় বুলি৷

কিন্তু প্ৰীতিক আচৰিত কৰি মাইক্ৰফোনটো লবলৈ তেওঁ কঁপি থকা হাতখন আগবঢ়াই দিলে৷

‘কি কম আই..! তথাপিও জনাই নজনাই দুআষাৰ কওঁ দে...।

তেওঁ কৈ গল-

ৰাইজপুত্ৰ সন্তানৰ দৰেই কন্যা সন্তানো ঘৰৰ মান মৰ্যাদাস্বৰূপ৷ পুত্ৰ যদি বংশ তেন্তে পুত্ৰী অংশ, পুত্ৰ যদি সংস্কাৰ তেন্তে কন্যা সংস্কৃতিপুত্ৰ যদি  ভাগ্য তেন্তে কন্যা সৌভাগ্য৷ গতিকে সকলো ৰাইজলৈ মোৰ অনুৰোধ পুত্ৰই হওক বা কন্যা, সমান চকুৰে চাওক ,সমান গুৰুত্ব দিয়ক,একে আদৰ- আপডালেৰে ডাঙৰ-দীঘল কৰক,সিহঁতকো পুত্ৰ সন্তানৰ দৰেই  মুকলি আকাশত উৰিবলৈ দিয়ক৷ ৷ কিয়নো পুত্ৰ-কন্যা মিলিহে এখন ঘৰ, এখন সমাজ উন্নতিৰ পথত আগ বাঢ়িব পাৰে৷  

আৰু একো কব নোৱাৰি তেওঁ মাইক্ৰফোনটো আগবঢ়াই দিলে প্ৰীতিলৈ৷ উপস্থিত ৰাইজৰ হাতচাপৰিৰে গোটেই সভাথলী  ৰজনজনাই উঠিল৷

আঁৰ চকুৰে যমুনাই দেখিলে গিৰীয়েকৰ চকুত পানী৷

তেনেতে এটা ধুনীয়া সুৱাসে মঞ্চৰ লগতে গোটেই চৌপাশ ধুৱাই তুলিলে৷

ধূপৰ গোন্ধ নেকি ...নে ওচৰে পাঁজৰে কিবা ফুল ফুলিছে ...ওহোঁ ...অনুভৱ কৰিলে যমুনাই এয়া প্ৰীতিৰ সুবাস... গোটেইখন আমোলমোলাই গৈছে...৷

 


 

ভ্ৰাম্যভাষ - ৮৬৩৮৩৮৩৯২৫

 

অন্যযুগৰ প্ৰকাশিত সংখ্যাসমূহ